Lorem ipsum dolor sit amet, adipisc ing elit, consectetur adipiscing elit. Duis ut ligula leo adipiscing elit.

PHONE:           0035 244 58 265

E-MAIL:           info@example.com

ADDRESS:      Rohr PL 989, NY

Szakemberrel könnyebb!

Szakemberrel könnyebb!

Rácsok Balázs szociális munkás, szupervízor

Szakemberekkel könnyebb!

Merj segítséget kérni, ha bajban vagy!

Életünk folyamán természetes dolog, hogy különböző szakembereket keresünk fel. Ha elromlik az autó elvisszük az autószerelőhöz, az ablakcsere és fűtéskorszerűsítés előtt energetikussal egyeztetünk, és amikor nem kapcsol be a bojler lázasan böngésszük az internetet, kit lehet gyorsan kihívni, aki meg tudja javítani azt és az sem baj mellesleg, ha megbízható is.

Nem vagyunk ennyire magabiztosak akkor velünk történik valami baj. Amikor munkahelyi nehézségekkel szembesülünk, vagy amikor várt családi boldogság helyett az érezzük, hogy az életünk inkább egy rémálomhoz hasonlít. Nem tudjuk mit kezdjünk a feszültségeinkkel, a kudarcainkkal, az egyre gyakoribb konfliktusokkal. Számos megoldással próbálkozunk. Jobb esetben csak kieresztjük a gőzt a barátokkal, vagy otthon keresünk valami búfelejtőt. Belemenekülünk a kedvenc sorozatainkba, vagy átmenetinek hitt egyéb pótlószereket keresünk.

Átmenetileg talán jobbak leszünk, de magával a problémával nem foglalkozunk, elnyomjuk, azt gondoljuk, majd megoldódik az valahogy és észre sem vesszük, hogy segítség nélkül olyan utakat kezdünk el járni, ami felett már egyre nehezebb kontrollt gyakorolni, majd teljesen kicsúszik a lábunk alatt a talaj. Így lesz a heti egy – két pohár alkoholból rendszeres italfogyasztás, vagy a kikapcsolódást szolgáló játékból, szenvedély. De még mindig azt gondoljuk nem szükséges szakember.

Pedig ma Magyarországon számos olyan intézmény működik mely megoldásokat tud felkínálni ezekben a helyzetekben. Akár már az első tünetek megjelenésekor is érdemes lehet felkeresni egy – egy intézményt, de akkor is van remény a gyógyulásra, ha már „teljes motorcserére” van szükség. Két szociális szakemberrel beszélgettünk, akik a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Sopronban működő Nappali Szenvedélybetegek Intézményében dolgoznak. Az intézmény jövőre ünnepli az 5. születésnapját, mely sok embernek jelentette már eddig is az utolsó reményt, hogy szenvedélybetegségükben megálljanak a lefelé vezető úton.

Demény Anita és Faller Balázs szakemberekkel beszélgettünk a témáról egy kicsit.

Barátságos környezet, kedves munkatársak, magasz színvonalú ellátás:

Az embereknek van egy képe arról, hogy miként néz ki egy „szociális intézmény” és kik keresik fel a Segélyszervezeteket. Általában barátságtalan épület, sorban álló emberek képe jelenik meg akik várnak a segélyre, a szociális munkára. Beszélnétek nekem egy kicsit arról, hogy ti kik vagytok és hogyan működtök?

Egy csodálatosan felújított műemlék épületben dolgozhatunk Sopron belvárosában. Barátságos terek, virágokkal teli udvar fogadja a látogatókat. Elsősorban felépülő szenvedélybetegekkel foglalkozunk, de segítő tevékenységeink sokrétűek: a rászorulóknak, foglalkozásokat, csoportokat, előadásokat tartunk, szervezünk.

Működésünk hasonlítható például egy fodrász-szalonhoz. Megbeszélt időpontokra érkeznek az ügyfelek saját segítőjükhöz egyéni beszélgetésekre. Egy-egy kellemesen berendezett segítő szobában, négyszemközt zajlanak a segítő beszélgetések, ahol a felépülésről, a teljesebb, jobb élethez vezető útról beszélgetünk. Mindenki csak annyit oszt meg a nehézségeiből amennyit szeretne.

Van, aki egy-két naponta jár hozzánk – akik krízishelyzetben vannak, akik nemrég hagyták el függőségüket -, s vannak, akik hetente-kéthetente jönnek – ők már előbbre tartanak a terápiás segítő folyamatban.

Biztosítjuk a névtelenséget, azonban sokszor régebbi és újabb klienseink együtt járnak tematikus csoportfoglalkozásainkra, szervezett előadásainkra, közösségi rendezvényeinkre – például kirándulásra, beszélgetős zsíros-kenyér partijainkra, karácsonyi ünnepségünkre.

Professzió, tervezett folyamatok, szakértelem

Az egészségügyben tudjuk, hogy ki az ápoló, az orvos, vagy tudjuk, hogy mit csinál az ács, vagy az asztalos. De mi az a szociális munka, és mit csinál egy szociális munkás? 

A szociális munka sokrétű, komplex segítő és támogató feladat. Széleskörű ismerettel, empátiával és kreativitással rendelkező szakember. Ismeretekkel rendelkezik a pszichológia, a jog területén, tisztában van a szociálpolitika alapjaival, rendszerszemléletben közelíti meg a problémákat.

Az egyik legfontosabb feladata a szociális munkásnak, hogy képessé tegye az embereket lehetőségek kiaknázására, javítsa az életszínvonalukat és megelőzze vagy kezelje az éppen aktuális élethelyzeti nehézségeiket.

Talán az egyik legfontosabb, hogy a szociális munkás egy katalizátor szerepet tölt be a segítő folyamatban. Nem az ügyfél helyett teszi meg a lépéseket, hanem kíséri és támogatja őket, hogy megfelelő lépeseket tudjanak megtenni, és felelős döntéseket tudjanak hozza a saját életükkel kapcsolatban.

Játék, szenvedély, játékszenvedély

Elmondanátok, hogy mit jelent az, hogy valaki szenvedélybeteg?

A szenvedélybetegség, mit már a szóban is benne van ez egy betegség. Az embert arra készteti a betegsége, hogy az első helyre kerül a szer (alkohol, drog, gyógyszer) vagy viselkedés függőség (szerencsejáték, testedzés, munka, társ, online játék). Nem tudja kontrollálni, abbahagyni a szer vagy az adott viselkedést. Már nem önmaga dönt, átveszi az irányítást, a gondolatait a függősége. Tudja, hogy fájdalmat okoz a családjának, barátainak és mégsem képes abbahagyni.

A játék is válhat a szenvedélyünkké?

Ugyanúgy válhat a játék is, mint bármilyen tevékenység szenvedélyünkké. Önmagában a játék egy jó dolog. Szabályai vannak, segíti a kikapcsolódást, de ha elveszítjük felette a kontrollt gyakran kerülhetünk nehéz, nagyon nehéz helyzetekbe is.

Szégyen, ciki elismerni, hogy bajban vagyok

Mint láttok, mennyire szeretnek az emberek segítséget kérni ezekben a helyzetekben? Mi kell ahhoz, hogy valaki segítséget kérjen? Nehéz segítséget kérni?

Úgy látjuk a segítség kérésének – tanulható – képessége sok embernél hiányos, nem “része” életünknek. Sajnos “ciki”-nek érzi a legtöbb ember, ha segítséget kér – bármivel kapcsolatban is. Pedig ha valamilyen nagy, nehéz dolgot nem bírunk el egyedül, természetes, hogy megkérünk valakit, hogy segítsen, nehogy beleszakadjunk, de az is többnyire természetes, hogy mi is segítségére sietünk annak, aki például egyedül próbálja meg betolni a kocsiját.

Ugyanilyen fontos, hogy ha valami nagy, nehéz dologgal van dolga lelkünknek, akaratunknak, kérjünk segítséget, nehogy “beleszakadjunk”

Látjuk, tudjuk, hogy nagyobb az esély a sikeres felépülésre, ha kliensünk belső motivációval felvértezve kér segítséget.

Ha külső kérés, kényszer, megfelelés hatására érkezik hozzánk segítséget kérni – pl. hozzátartozó unszolására, fenyegetőzésére -, akkor nehezebb a felépülési folyamat indulása, hiszen először valódivá, “belsővé” szükséges alakítani a segítségkérés szándékát. Nehéz, de sokszor sikeres a felépülés ilyen indulással is.

Első lépés már eredmény

Mi történik, amikor valaki elhatározza, hogy felkeres benneteket? Hogyan kell ezt elképzelni?

Bejön az intézményünkbe, vagy telefonon hív minket, hogy tájékozódjon, segítséget kérjen. Ha személyesen jelenik meg, azonnal leülünk beszélgetni, ha telefonon, akkor a lehető leghamarabbi időpontot beszéljük meg vele a személyes találkozásra – mert tudjuk, milyen nehéz az elszánás, a tett – meg kell ragadni minél előbb a szándékot, a lehetőséget a felépülés elindítására! Azt is szoktuk mondani visszajelzésképpen az első személyes vagy telefonos beszélgetés, időpontegyeztetés közben, hogy az egyik legnehezebb részén már túl is van a felépülésében: segítséget kért.

A függők környezetében élő családtagoknak, barátoknak is szüksége van a segítségre, támogatásra

Családtagok is felkereshetnek bennetek?

Természetesen igen. Sokszor van, hogy nem a függő kér segítséget, hanem egy hozzátartozó, egy barát. Legtöbbször tehetetlennek érzik magukat a problémával kapcsolatban, ami természetes, hiszen a legtöbb embernek kevés, és felületes ismeretei vannak a függőségekről.

Felajánljuk számukra, hogy ők is járjanak el egyéni segítő beszélgetésekre. Fontos, hogy megismerhessék azt, hogyan segíthetnek, milyen reakciókkal nem segítenek, mit tegyenek, hogy elősegítsék az érintett szakemberhez fordulását.

Azonos körülmények között egy kémiai kísérlet például mindig ugyanúgy fog lezajlani. Ezért az is fontos, hogy a felépülő klienssel együtt a mindennapi környezete is pozitívan változzon, fejlődjön! Kérjük a hozzátartozókat, hogy a felépülővel párhuzamosan ők is vegyék igénybe szakembereink segítségét. Az érintett hozzátartozók nagy száma miatt csoportfoglalkozásokat is tartunk számukra.

Szakemberhez fordulok, vagy egyedül „szerelek”

Sokan mondják az, hogy ez az én problémám, majd én megoldom egyedül! Szoktál találkozni ilyen helyzetekkel? Mit lehet ilyenkor mondani?

Igen, ez alapvető igénye az ügyfeleknek és igen, mindig a kliens oldja meg a problémát, soha sem a segítő, de egyedül, szakember nélkül ez szinte lehetetlen vállalkozás. A szociális munkás szerepe a felépülés folyamatának kísérése, facilitálása. Önmagát az ember nem tudja külső nézőpontból, semlegesen látni. A szociális szakember ehhez ajánlja fel a segítségét, hogy az ügyfél több szempontból is megvizsgálhassa önmagát, problémáját, környezetét, a segítő ezt szakmai látásmóddal, komplex nézőpontjával támogatja.

Ez a nézőpont – tapasztalataink alapján – majdnem mindig elfogadásra talál a segítséget kérőnél, s növekvő bizalommal indulhat a közös munka a felépülés érdekében!

Van segítség, egyéni megoldások, segítő folyamat

Milyen segítséget tudtok adni annak, aki azzal keres fel bennetek, hogy úgy érzi túllépett egy határt és nem tudja magát kontrollálni amikor játékról van szó?

Sokféle segítséget tudunk nyújtani, attól függően, hogy a kliensnek éppen mire van szüksége. Az első alkalmakon állapotfelmérés történik meg és ott derül ki, mi az elsődleges, amivel kell foglalkozni.

Ha az ügyfél krízisben van – alapszükségletek és vagy lelki állapotát tekintve, – akkor először ennek elhárítására fókuszálunk – élelmiszert adunk, ha kell, orvosi segítséget kérünk. Ezt követően kezdődhet a közös munka.

A problémák elhárításában mindenkinek egyéni útja van. Lépéseket tervezünk az ügyféllel a játékingert kiváltó helyzetek elkerülésére, ha szükséges a kliens kitilthatja magát a helyszínekről, weboldalakról. A “tüneti” kezelést követően elkezdjük az ok-okozati összefüggések feltárását. A kliens számára értékes célokat keresünk annak érdekében, hogy fenntartható, belső motivációval támogatott jól-lét érzésekkel teli életet élhessen.

A visszajelzések és a tapasztalataink alapján a problémákkal való összetett, a lehető legteljesebb körű közös munka eredményes lehet.  A segítő célja, hogy az ügyfelek azt érezzék a teljes segítő folyamatban biztonságban vannak és a saját ütemük szerint haladjanak előre. Ehhez teremtik meg a szükséges feltételeket a szociális munkások, pszichológusok az intézményünkben.